torsdag 22 november 2012

Flanosaga: Saffran går luciatåg


Har fixat ihop en flanosaga som passar till lucia! Sagan är baserad på Ulrika Sundströms bok Ärtan går luciatåg. I sagan finns några luciasånger som man kan öva med barnen på ett roligt sätt! 

Saffran går luciatåg

Saffran ska vara lucia. Om tre dagar ska hela förskolan gå luciatåg och Saffran ska vara lucia. Med krona i håret, långt vitt lucialinne och rött band runt magen. Hon har lekt lucia varje dag en hel vecka nu. Då ställer hon sig framför spegeln med kronan på huvudet och sjunger

Natten går tunga fjät, runt gård och stuva. Kring jord som sol’n förlät, skuggorna ruva. Då i vårt mörka hus, stiger med tända ljus, Sankta Lucia, Sankta Lucia.
Tomte är också fint. Ibland leker Saffran tomte, då brukar hon sjunga

Midnatt råder, tyst det är i husen, tyst i husen.
Alla sova, släckta äro ljusen, äro ljusen.
Tipp tapp tipp tapp
Tippetippe tipp tapp
Tipp tipp tapp.


När hon är tomte brukar hon sova med tomtekläderna hela natten. Fast mössan brukar ramla av.

På samlingen övar de luciasångerna. 

Först sjunger de om de tre pepparkaksgubbarna.

Vi komma, vi komma från pepparkakeland
och vägen vi vandrat tillsammans hand i hand.
Så bruna, så bruna vi äro alla tre,
korinter till ögon och hattarna på sné!


”Är det någon som vill vara pepparkaksgubbe i år? frågar fröken.
”Ja!! Säger Saffran. Jag vill vara pepparkaksgubbe!”

”Och jag vill vara lussebulle!” äger August.
”Det här blir nog ett jättefint luciatåg” säger fröken. Då kan vi ju sjunga en sockerbagare också eftersom vi ska ha en lussebulle med i år.

En sockerbagare här bor i staden,
han bakar kakor mest hela dagen.
Han bakar stora, han bakar små,
han bakar några med socker på.

 
På väg hem från förskolan berättar Saffran för pappa att hon ska vara pepparkaksgumma.
”Men du skulle ju vara lucia”, säger pappa. ”Hur ska vi nu hinna fixa kläder?”

På kvällen kommer pappa och sträcker fram en brun pepparkaksklänning till Saffran.
”En brun klänning?” Säger Saffran frågande. ”Jag vill INTE ha någon brun klänning, brunt är jättefult! Jag ska inte vara pepparkaksgumma, 

jag ska vara tärna!”
”Jamen, du sa ju…” suckar pappa och går och leta fram glitter och tärnljus istället.

Nästa morgon har Saffran ont i magen. Hon vill inte vara tärna längre.
”Jag vill vara tomte!” säger hon.
”Men Saffran” säger pappa ”Nu måste du bestämma dig, vi ska ju vara där snart”.

På förskolan är det fullt i hallen. Där är lussebullar, tomtar, tärnor och massor av lucior. Saffran tittar på luciorna.
”Ska du inte klä på dig?” frågar pappa.
”Jag vill inte vara tärna, jag vill vara lucia” gråter Saffran.
”Är du alldeles säker?” frågar pappa.
”JAA!” hulkar Saffran.
”Då var det ju tur att jag tog med luciakläderna då!” säger pappa.
Saffran skyndar sig att ta på sig lucialinnet och ställer sig sedan i ledet. Och alla barnen börjar sjunga.

Sankta Lucia, ljusklara hägring,
sprid i vår vinternatt glans av din fägring.
Drömmar med vingesus under oss sia,
 tänd dina vita ljus, Sankta Lucia”.


 Bilderna på luciorna kommer från Candygirl .

2 kommentarer:

  1. Jättebra - men jag skulle gärna uppskatta om du frågade innan du "lånar" bilder av mig. Två av ovastående är mina (båda luciabilderna) och dom är gjorda just för förskolan så ett lån är OK. Men jag skulle hemskt gärna vilja att det framkommer var dom kommer ifrån och att jag får ge klartecken innan dom används - vilket jag också skrivit på min blogg. Dessutom är det hemskt roligt att veta var bilderna hamnar och inte att man råkar hittar dom på en annans sida bara av en slump...
    /Linda

    SvaraRadera
  2. För att citera dig själv: du får gärna låna bilder och ideér om du anger och länkar till källan.
    jag vet att jag låter lite gnällig - men jag har än aldrig nekat ett lån till någon som frågat. men jag vill hemskt gärna veta var mina bilder hamnar: Hos vem och i vilket syfte. Och sen ser jag, som sagt, gärna en länk till där dom faktiskt hör hemma....

    SvaraRadera