måndag 14 maj 2012

Några ramsor och sånger

Öra, öga, näsa, mun det har barnet varje stund.
Öra, öga, näsa, mun det har både katt och hund.


Min mask är brun med vita prickar
Min mask är brun med vita prickar
Han heter Kurt
Han heter Kurt
Och han hoppar när han hickar!


Det kommer en man ifrån sjumilaskog
Gå med fingrarna genom håretHan knackar på dörren,
Knacka på pannan
och tittar i fönstret,
titta i ögonen
så tar han i dörrhandtagen och stiger in
ta i näsan
och säger goddag, goddag!
ta om hakan och bocka mot varandra

Bom bom bom bom låter stora trumman
Tick tack tick tack klockan går
Dripp dropp dripp dropp regnet faller sakta
Dunk dunk dunk dunk hjärtat slår.


Jag klappar mig på axlarna, när jag gjort nåt bra!
Jag klappar mig på magen, när jag är mätt och glad!
Jag klappar mig på huvudet, när jag varit snäll!
Jag klappar mig på rumpan, morgon, middag, kväll


Sträck på armen (mel. Broder Jakob)

Sträck på armen, andra armen.
Tänj och dra, tänj och dra.
Rulla dina axlar, rulla dina axlar.
Lyft och sänk, lyft och sänk.
Böj åt vänster, böj åt höger.
Om igen, om igen.
Lyft på ena benet, lyft på andra benet.
Nig och sträck, nig och sträck.



Två små händer
(mel: Gubben Noa)
Två små händer, två små händer
har vi allihop.
Med dem kan vi smeka,
fingrarna kan peka.
Två små händer, två små händer
har vi allihop.


Två små fötter, två små fötter
har vi allihop.
Med dem kan vi trampa,
sparka boll och stampa.
Två små fötter, två små fötter
har vi allihop.


Två små ögon, två små ögon
har vi allihop.
Med dem kan vi titta,
gömda saker hitta.
Två små ögon, två små ögon
har vi allihop.


Två små öron, två små öron
har vi allihop.
Med dem kan vi lyssna
om vi är riktigt tysta.
Två små öron, två små öron
har vi allihop.

Öga, öra, näsa, mun
(mel: Blinka lilla stjärna)
Öga, öra, näsa, mun.
Kinden den är mjuk och rund.
Armar två med händer på.
Mage, ben med fötter på
Öga, öra, näsa, mun
Kinden den är mjuk och rund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar