onsdag 7 mars 2012

Räkneramsa: Fem små apor lekte i ett träsk

Denna ramsa har jag tagit från sonens avdelning. Slänger in den vanliga versionen på ramsan också.

Fem små apor
Fem små apor lekte vid ett träsk
Reta krokodilen:
Ta mig ta mig du kan inte ta mig
Upp ur träsket smyger krokodilen
Så tog han en apa (ta en apa med handen)
Fyra små apor lekte vid ett träsk
Reta krokodilen:
Ta mig ta mig du kan inte ta mig
Upp ur träsket smyger krokodilen
Så tog han en apa.
Tre små apor lekte vid ett träsk
Reta krokodilen:
Ta mig ta mig du kan inte ta mig
Upp ur träsket smyger krokodilen
Så tog han en apa.
Två små apor lekte vid ett träsk
Reta krokodilen:
Ta mig ta mig du kan inte ta mig
Upp ur träsket smyger krokodilen
Så tog han en apa.
En liten apa lekte vid ett träsk
Reta krokodilen:
Ta mig ta mig du kan inte ta mig (klättrar upp i trädet).
Upp ur träsket smyger krokodilen
(tar trädet).
Du missade du missade.


Bild kommer från Förskolefolket



och den andra versionen

Fem små apor
Fem små apor hoppade i sängen
En ramla ned och slog sitt lilla huvud
Mamma ringde doktorn
och doktorn svara
Inga apor i sängen får vara
Fyra små apor hoppade i sängen
En ramla ned och slog sitt lilla huvud
Mamma ringde doktorn
och doktorn svara
Inga apor i sängen får vara
Tre små apor hoppade i sängen
En ramla ned och slog sitt lilla huvud
Mamma ringde doktorn
och doktorn svara
Inga apor i sängen får vara
Två små apor hoppade i sängen
En ramla ned och slog sitt lilla huvud
Mamma ringde doktorn
och doktorn svara
Inga apor i sängen får vara
En liten apa hoppade i sängen
Den ramla ned och slog sitt lilla huvud
Mamma ringde doktorn
och doktorn svara
Inga apor i sängen får vara.

Bilderna kommer från Månens skattkista

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar