tisdag 1 november 2011

God morgon fingrarna!

Fingrarna sover                              Handen knuten
Nu ska vi väcka dom!

-God morgon, Tummetott!           Sätt munnen nära handen.
- Gomorron..                                  Tummen sticker upp och svarar med sömnig röst.

-God morgon, Slickepott!           Pekfingret sticker långsamt och
-Gomorron!                                   svarar långsamt.

-God morgon, Långeman!          Långfingret reser sig och
-Gomorron!                                  svarar gäspande.

-God morgon, Gullebrand!
Hallå, Gullebrand!
God morgon, sa jag!!                 Ringfingret sticker upp
-...Gomorron...                             och svarar segt.

-God morgon lilla Vicke Vire!
-Gomorron, gomorron!              Lillfingret flyger upp och
Jag var redan vaken!                 svarar med pigg och pipig röst.

Ojojoj, vad händer nu?            Vifta med fingrarna, titta förskräckt på dem.
Fingrarna vill busa!

De busar under armarna..       Vifta oavbrutet med fingrarna och låt dem fara
så att det killas.                        runt på kroppen enligt texten.

De busar i håret...
så jag blir rufsig.

De busar i ansiktet
så jag måste blunda.

Då sätter jag mig på fingrarna...
Så där, nu kan dom inte busa mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar