måndag 21 november 2011

Sagan om den ensamma renen

I en skog långt upp i landet, där snön låg tjock och vit, gick en ensam ren. Han hade
tappat bort sin hjord med alla sina vänner och han kände sig så ensam. Han ville ha sällskap
och ha någon att leka med. Plötsligt knakade det i en buske och renen blev rädd.
Det var något brunt och lurvigt som kom lunkande fram bakom busken.
Renen blev glad för nu var han inte ensam längre.

- Hej, vem är du? frågade renen.
- Hej, jag är björnen, vem är du? sa han.
- Jag är renen. Ska vi leka? frågade renen.
- Nej, för jag ska gå i ide och sova för nu är det vinter, svarade björnen.
- Men jag kan följa med? sa renen.
- Nej, jag vill vara ensam, sa björnen och gick.
- Jaha, då får jag leta efter någon annan att fråga, tänkte renen.
Renen fortsatte att ensam gå i skogen då det ramlade ner en nöt bredvid honom.
Renen tittade upp och där såg han något litet brunt och lurvigt som satt på en gren.
- Hej vem är du? frågade renen.
- Jag är ekorren och vem är du? sa hon.
- Jag är renen, ska vi leka? frågade renen.
- Nej, för jag måste samla nötter så jag har mat hela vintern, svarade ekorren.
- Men jag kan hjälpa dig om du vill? sa renen.
- Kan du hoppa i träden och plocka nötter? frågade ekorren.
- Nej, det kan jag inte, svarade renen.
- Då kan du inte hjälpa mig, sa ekorren och hoppade vidare.
Jaha, då får jag leta efter någon annan att fråga, tänkte renen och gick vidare.
Skogen tog slut och framför renen fanns en hed. Där mötte han något
litet brunt med långa öron som skuttade runt utanför sin håla i marken.
- Hej, vem är du? frågade renen.
- Hej, jag är haren, vem är du? sa haren.
- Jag är renen. Ska vi leka? frågade renen.
- Ja, svarade haren, kan du komma ner i mitt hål så kan vi leka kurragömma där?
- Nej det kan jag inte för jag är för stor, svarade renen.
- Oj vad synd, svarade haren, då får vi leka en annan gång, sa haren och hoppade ner i sin håla.
- Jaha, då får jag leta efter någon annan att fråga, tänkte renen.
Han fortsatte att gå ensam fram på heden då han mötte en tomte,
som kom dragande på en släde med massor av packet.
- Hej, vem är du? frågade renen.
- Hej, jag är tomten och vem är du? sa tomten.
- Jag är renen. Ska vi leka? sa han.
- Nej, jag har inte tid för snart är det jul och jag måste hinna lämna alla barns paket.
- Men jag kanske kan hjälpa dig om du vill, sa renen.
- Kan du dra en släde full med paket då? frågade tomten.
- Ja, svarade renen, det är jag bra på att göra.
- Okey då får du hjälpa mig, sa tomten. Så kan vi först dela
ut alla barnens julklappar och sen leka tillsammans, sa tomten.
- Tack, vad glad jag blir! sa renen och hjälpte tomten att dra släden med alla paket.
Från den dagen var tomten och renen alltid tillsammans och
hjälpte varandra varje dag och renen var inte ensam längre.


Sagan är från Ingelas lekstuga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar