torsdag 24 november 2011

Saga

Denna fina saga är skriven av Dockmormor

NÄR JULTOMTEN VAR SJUK       
    Det var en gång för mycket länge sen.
 Ett par dagar före julaftonen, vaknade jultomten på morgonen och var sjuk !!!
Han hade ont i halsen och frös alldeles förskräckligt. Han ropade på Tomtemor som kom och tog tempen på honom.

Oj, oj, oj, han hade 100 graders feber !!!

Jultomten blev ledsen och sa:
Jag har inte tid att vara sjuk nu, jag måste läsa alla barns önskelistor. Sen måste jag jobba i tomteverkstaden, och berätta för alla tomtenissarna vilka leksaker som dom ska göra till alla barn.

Alla barn måste få sina julklappar på julafton, annars blir det ingen riktig jul för dem.

 

 Tomtemor du måste hjälpa mig så jag blir frisk!!!


–  Lilla gubben, ta det nu lite lugnt !!  sa tomtemor och bäddade ner sin tomte-gubbe i sängen. Hon gick och hämtade det stora tjocka björn-mosse-täcket och lade det över Jultomten.
Så gick hon ut i köket för att hämta lite av sin hemkokta medicin.
– Men vad nu?   Den var ju slut !!  Då måste jag koka lite ny medicin, sa tomtemor.

Hon tog fram den stora järngrytan, hällde i lite torkade lingon och blåbär, 1 liter julgransbarr, några droppar vårregn, några myr-ägg, snigelslem och 2 liter smällt snö.  Så tog hon ner burken med grankottefrön och såg att den var tom!!

Vad ska jag göra nu ? sa tomtemor och började att gråta.
Grankottefrön är ju den viktigaste ingrediensen, utan den kan inte medicinen göra tomtefar frisk !!
Vad ska jag göra ??    Tomtemor satte sig ner på golvet och började att gråta.

Plötsligt hörde hon en liten röst som sa:   "Var inte ledsen tomtemor jag kan hjälpa dig."
Tomtemor tittade upp och framför henne satt en liten, liten mus.
    Hur ska du som är så liten kunna hjälpa mig? 

Jag behöver ju 1 kg. grankottefrön, det kommer att ta ett helt år för dig att samla ihop det

Den lilla musen svarade:  Har du glömt bort alla våra vänner? Vi ber dem om hjälp.

Sagt och gjort. Den lilla musen tog sin lilla lergök och blåste i den.  Piiiiiip, piiiiip, piiiip !!!!!!!!

Skogens alla ekorrar, skogsmöss och fåglar kom till tomte boet för att hjälpa till.
Efter en timme hade de samlat ihop alla grankotte frön som tomtemor behövde. Hon började genast att göra i ordning medicinen åt tomtefar, alla djuren stod och tittade på när hon rörde i grytan. Det luktade faktiskt ganska gott om den.

Tomtefar började att bli ganska otålig, så han ropade ” jag är törstig! ”  
      Lugna dig lite lilla gubben så kommer jag med vatten och medicin, ropade tomtemor tillbaka.

Kan ni tänka er, att jultomten grinade förskräckligt illa, men han svalde i alla fall all medicin, och tomtemor tyckte att han var duktig.

Efter en stund kände han sig mycket bättre, så han orkade att sitta i sängen och läsa barnens önskelistor.

Efter ett par dagar var han helt frisk och kunde som vanligt jobba ute i tomteverkstaden.
Nu fick alla jobba med en väldig fart för att hinna klart med alla julklappar till julaftonen.

Dagen före julaftonen började det att snöa redan tidigt på morgonen. Under hela dagen snöade det mer och mer. 

På julaftons morgonen gick det inte att öppna ytterdörren för all snö Alla julklappar stod färdigpackade i tomteverkstaden men vägen dit var helt igen snöad.  Det var bara för jultomten att ta fram den stora snöskyffeln, han skottade och skottade, hela dagen höll han på. Naturligtvis hjälpte alla tomtenissarna honom att skotta.
När de äntligen var klara hade det redan blivit kväll och det var mörkt ute.

– Ni måste hjälpa mig att dela ut julklapparna sa jultomten till tomtenissarna.
– Men vad kommer barnen att säga om inte du kommer, vi som
inte ens har något skägg sa nissarna.

Tomtemor som var så klok kom på en idé!
      Jag kan göra ansiktsmasker och klistra på skägg, som
nissarna kan ha på sig, så ser de ut som riktiga jultomtar, sa hon

Och varje år sedan dess hjälper tomtenissarna till att dela ut julklappar åt alla barn, och då har de tomtemaskerna på sig.
Kanske är det en av nissarna som kommer till dig i jul ? Titta efter om han har en ansiktsmask med skägg på sig.

Jultomten tycker att det är skönt att få lite hjälp med julklappsutdelningen, nu när han har blivit så gammal.

Men vem är det som kommer med julklappar till tomtebarnen ???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar